Vi gjentar suksessen fra i vår. Fire artister, denne gangen med ulike instrumenter, spiller til fire av Charlie Chaplins kortfilmer fra den tidlige stumfilmperioden som gjorde ham kjent for hele verden og som hedres for sin tidløse humor over 100 år etter på 16mm (ekte film). Kom til Boksen på Kulturhuset og se:
«The Immigrant (1917)» med live musikk av Saleh Mahfoud på oud og effekter
«The Cure (1917)» med live musikk av Natali Abrahamsen Garner på vokal/elektronikk
«The Adventurer (1917)» med live musikk av Sanskriti Shrestha på tablas
«Easy Street (1917)» med live musikk av Joël Ring på cello
Billett koster 150,- og kjøpes i døra.
Dørene åpnes 1930.
Konsertstart 2030.
Charlie Chaplin er utvilsomt en av filmhistoriens meste ikoniske filmskapere. På denne kvelden vil vi vise fire av hans tidlige kortfilmer, akkompagnert av noen av Oslos fremste artister som jobber i skjæringspunktet mellom jazz, samtidsmusikk og improvisert musikk, både som utøvere og komponister.
Saleh Mahfoud er musiker, sanger og komponist som har hatt en avgjørende rolle i å styrke den arabiske musikken i den norske musikkscenen de siste årene. Saleh er opprinnelig fra Syria, han synger og spiller flere instrumenter som kanun, gitar og oud, og holder på med forskjellige musikk og kulturprosjekter i Norge blant annet Majaz og Oslo Orientalske Orkester.
Natali Abrahamsen Garner er en musiker og komponist fra Trondheim, bosatt i Oslo. I sine faste band Nåtiden, Propan, Delish og Silicone jobber Garner med stemmens muligheter som akustisk instrument, instrument i samspill med elektronisk lydbearbeiding, stemmen som formidler av melodi og tekst, og stemmen som tekstur. Med sine band og i andre konstellasjoner, har Garner turnért i Europa, USA, Japan og Australia, og medvirket på et titalls utgivelser. Utover sine egne prosjekter, har Garner blant annet medvirket i Elin Már Visters fremtidsopera ‘Sirkelens historie forteller’, Jenny Hvals konsertforestilling ‘The Practice of Love’, Susanna Wallumrøds ‘The Brotherhood of our Lady’, Johan Lindvall’s stykke “Om du reser mycket” for Trondheim Jazzorkester, og er fast medlem i vokalensemblet Trondheim Voices.
Sanskriti Shrestha er en av Norges ledende tabla-spillere, og hennes spesialitet er tabla tarang, bestående av sju trommer. Hun er en del av en ny generasjon Oslo-musikere som improviserer i skjæringspunktet mellom jazz og roots-musikk fra mange regioner og tradisjoner. Hun er kjent fra band som Bugge Wesseltofts new conception of jazz, Moksha, Avatar og Bansal Band.
Joël Ring er en svensk bassist, cellist og komponist, bosatt i Oslo og kjent fra band som Andreas Røysum ensemble, Joel and the Neverending Sextet, Pumkin og Wendra Hill. Han jobber med improvisasjon og alt fra støy til vestlig klassisk musikk.
Med dette arrangementet vil vi levere et bidrag til en lang tradisjon, nemlig det å spille live musikk til film. Denne tradisjonen startet som ren nødvendighet i en tid da film ikke hadde synkronisert lyd. På den tiden ble film som regel akkompagnert av spesialiserte musikere, veldig ofte pianister, som noen ganger spilte med partitur, men oftest improviserte musikk til filmen. På denne måten kunne pianisten sette sitt preg på opplevelsen av filmen. Selv om film med synkronisert lyd fra slutten av 20-tallet raskt tok over, og det etter det nesten ikke ble produsert stumfilm lenger, blir filmene fra stumfilmalderen fortsatt vist med live musikk i ny og ne, ofte med moderne musikk. Vi ønsker å ta stumfilm tilbake til utgangspunktet og få improviserende artister til å spille musikk til et utvalg av kortfilmer fra den ikoniske filmskaperen Charlie Chaplin på 16mm (ekte film).